Computers – deep learning
2015-03-02, Paweł P.
Co by się stało gdybyśmy nauczyli komputery – jak się uczyć, im samym. To już się dzieje.
Bardzo ciekawy wykład na TED. Jeremy Howard dzieli się zaskakującymi spostrzeżeniami, w bardzo szybko rozwijającej się dziedzinie, która daje możliwości komputerom uczenia się języków, rozpoznawania obiektów, obrazuję możliwości zastosowania w medycynie.
Zatem 80% zatrudnionych w krajach rozwiniętych robią rzeczy (wykonują usługi), których właśnie nauczyły się komputery. Co to właściwie oznacza? Jakie pojawią się nowe zawody? Bardzo ciężko jest to dzisiaj oszacować i przewidzieć, ponieważ ludzkie osiągnięcia rosną stopniowo. Istnieje system, tzw. „uczenia głębokiego” którego zdolności rosną wykładniczo, wykres w czasie – poza skalą.
Dzisiaj, można powiedzieć – komputery „są nadal dość głupie”. Ale za pięć lat skala nie będzie miała zastosowania. Dlatego już dzisiaj, musimy zacząć myśleć o tych możliwościach, które niebawem będą na wyciągnięcie ręki. Oczywiście widzieliśmy to już kiedyś, podczas „rewolucji przemysłowej”, odbyła się skokowa zmiana możliwości dzięki zastosowaniu silników. Tak się składa, że po pewnym czasie rezultaty uległy spłaszczeniu. Nastąpiły zakłócenia społeczne, ale kiedy silniki zaczęto stosować do każdego rodzaju wytwarzania energii, wszystko się ustabilizowało.
Rewolucja uczenia maszynowego będzie bardzo różna od rewolucji przemysłowej, ponieważ rewolucja uczenia maszynowego nie ustabilizuję się nigdy. Im lepsza będzie aktywność intelektualna komputerów, tym lepsze zbudują komputery, o jeszcze większych zdolnościach intelektualnych. Będzie to zmiana jakiej świat jeszcze nie doświadczył, więc zmieniło się nasze wcześniejsze zrozumienie możliwości.
Już odczuwamy ten wpływ. Przez ostatnie 25 lat produktywność kapitału wzrasta, wydajność pracy pozostaje bez zmian, momentami nawet spada.
Więc może już pora rozpocząć dyskusję. Zwykle gdy mówi się o tym problemie, ludzie podchodzą do tego z lekceważeniem „przecież komputery nie potrafią naprawdę myśleć, nie mają uczuć, nie rozumieją poezji, nie do końca wiemy jak działają”.
I co z tego? To jest narzędzie – komputery już teraz potrafią wykonywać czynności z których utrzymują się ludzie, należy zacząć zastanawiać się jak dostosować społeczne i gospodarcze struktury do nowej rzeczywistości.
Inaczej ktoś inny to zrobi, dziękuję.
Cudowne i przerażające implikacje tego, że komputer potrafi się uczyć